【7/30 セミナー開催】ラーニング・スペースとラーニング・アナリティクスの動向 / Trends in Learning Spaces and Learning Analytics

セミナーは終了いたしました

この度は、会場およびライブ配信でのご参加、誠にありがとうございました。よろしければ、ぜひアンケートにご協力ください。今後の運営に役立てさせていただきます。
アンケートフォーム

===

[Translation follows]

北海道大学オープンエデュケーションセンターでは、7月30日にセミナー「ラーニング・スペースとラーニング・アナリティクスの動向」を開催いたします。
日 時:2019年 7月30日(金) 13:00~16:30
場 所:情報教育館3F スタジオ型研修室

参加申込フォーム 申込期限:7月29日(月) ※当日受付可
アクセス(北海道大学 情報教育館)

ライブ配信のお知らせ

ご参加ありがとうございました(配信終了)。

セミナー概要

近年、アクティブラーニングを支援するラーニング・スペースの導入や,学習履歴データを分析して教育改善に役立てるラーニング・アナリティクスが世界各国で注目を集めており、国内の大学においても導入が進んでいます。本セミナーでは、世界の様々な大学においてラーニング・スペースを調査研究されているジョン・オージェリ氏(パリ地域圏デジタル大学 副所長、上智大学海外招聘客員教員)に、ラーニング・スペースの国際動向や最新の知見を、具体的な事例を交えながらお話いただきます。また、オンライン教育(MOOC, eラーニング)やオープン教材(OER)開発に携わってきた永嶋知紘氏(カーネギーメロン大学 Ph.D. in Human-Computer Interaction)に、ラーニング・アナリティクスの国際動向、その研究手法やツールについて、ご自身の研究事例を交えながらお話いただきます。みなさまのご参加をお待ちしています。

日時:2019年7月30日(火)
会場:北海道大学情報教育館3F スタジオ型研修室(最大80名収容)

プログラム
・12:30-      受付開始
・13:00-13:10 開会挨拶
・13:10-14:10 基調講演(ジョン・オージェリ氏)
・14:30-15:30 基調講演(永嶋知紘氏)
・15:45-16:30 北海道大学における事例紹介(北海道大学OEC)
※ すべてのプラグラムで同時通訳(英日/日英)を行ないます。

参加対象者
教職員、教員志望の学生、ラーニングスペースやラーニングアナリティクスに関心がある方

参加費
無料

参加申込方法
下記のフォームから、申し込みをお願いいたします。(定員80名、申し込み順)
http://u0u1.net/vP2k

基調講演 登壇者紹介

ジョン・オージェリ(John Augeri)氏
ラーニング・スペースの国際専門家。2016年よりラーニング・スペースの国際比較研究に取組み、世界各地で60件以上もの基調講演を行なってきた。パリ地域圏デジタル大学(UNPIdF)副所長。EDUCAUSE 学習スペース部会、FLEXspace Learning Spaces online repository をはじめ、国際的なワークグループで活動。また、Association for Learning Environment アワード審査員、ホライズン・レポート(高等教育版)エキスパートパネルメンバー。アメリカ、日本、ヨーロッパ、オーストラリア、シンガポールで、大規模なラーニング・スペース変革事業のアドバイザーを務め、日本においては、京都大学や東京大学などの客員研究員として5度招かれ、現在は上智大学に籍をおいている。

永嶋知紘氏
国際基督教大学教養学部を卒業後、北海道大学高等教育推進機構オープンエデュケーションセンター特定専門職員、スタンフォード教育大学院修士課程等を経て、現在はカーネギーメロン大学 ヒューマン・コンピュータ・インタラクション・インスティチュート博士課程に在籍中。クリエイティブ・コモンズ・ジャパン(特定非営利活動法人コモンスフィア)メンバー。学習科学・教育工学などを専門とし、オンライン教育やオープン教材(OER)などといったオープンエデュケーションの研究や実践に携わっている。

主催
北海道大学高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター

共催
北海道大学高等教育推進機構 高等教育研修センター

共催
日本オープンコースウェア・コンソーシアム

 

Outline

How can we implement Learning Spaces capable of supporting active learning based education? How can we use Learning Analytics to make sense of learning log data and improve as educators? In recent years, these two themes have started to receive attention all around the globe. Here in Japan as well, efforts have been made to implement both “Learning Spaces” and “Learning Analytics” at a practical level. Thus, in this seminar, John Augeri (Paris Ile-de-France Digital University/Sophia University) will discuss international trends in Learning Spaces, based on his survey of Learning Spaces at various universities all around the globe. Additionally, Tomohiro Nagashima (Carnegie Mellon University) will use his experience with Online Education (MOOC, e-learning) and Online Educational Resource (OER) development, as well as examples from his own research, in order to introduce both international trends in Learning Analytics and the tools and methods needed to research this topic. We warmly welcome anyone interested in these topics to participate in this seminar with us. In addition, the situation of this seminar will be distributed live via internet (without simultaneous interpretation).

■ Date/Venue
Date: July 30, 2019
Venue: Hokkaido University Multimedia Education Building 3F Studio Room (Max Capacity: 80 Persons)

■ Program
・12:30- Reception Opening
・13:00-13:10  Opening Greetings
・13:10-14:10  Keynote Speech: John Augeri
・14:30-15:30  Keynote Speech: Tomohiro Nagashima
・15:45-16:30  Examples from Hokkaido University
※Simultaneous Interpretation will be available for all presentations
(Japanese-to-English/English-to-Japanese)

■ Intended Audience
Educators; Students who wish to become educators; Anyone interested in Learning Spaces or Learning Analytics

■ Entry Fee
Participation is free of charge

■ Registration
We require that all participants register at the following link by July 29, 2019 (Max Participants: 80 Persons; Registry will be determined on a first-come, first-served basis)
http://u0u1.net/vP2k

Keynote Speakers

■ John Augeri
John Augeri is an international specialist of Learning Spaces and has been managing a cross-continental comparative study since 2016. He is the deputy Director of the Paris Ile-de-France Digital University, and is acting in several international workgroups, such as the Educause Learning Space Community Group, and the FLEXspace Learning Spaces online repository. He is also juror for the Association for Learning Environment Award, and a member of the experts panel for the Horizon Higher Education report. John has been invited more than 60 times to give talks and keynote sessions about the international state of Learning Spaces during the last three years at locations all around the globe. He regularly acts as advisor for large scale Learning Spaces projects in the USA, Japan, Europe, Australia and Singapore. He has been invited five times as a visiting researcher in Japan, specifically at Kyoto University and The University of Tokyo, and is currently staying at Sophia University.

■ Tomohiro Nagashima
Tomohiro Nagashima graduated from the International Christian University before receiving his master’s degree from Stanford University. He is currently a doctoral student at Carnegie Mellon University Human-Computer Interaction Institute He is also a member of Creative Commons Japan (Non-profit organization ‘Commonsphere’). His areas of specialty include learning sciences and educational engineering. He has experience researching – as well as practically implementing – online education and open education resources (OER).

■ Hosted by…
The Center for Open Education (Hokkaido University Institute for the Advancement of Higher Education)

■ In collaboration with…
・The Center for Teaching and Learning (Hokkaido University Institute for the Advancement of Higher Education)
・Japan Opencourseware Consortium(JOCW)